Oikean lenkkikengän valinta

Juoksu on harrastuksena tällä hetkellä erittäin kovassa suosiossa ja näin kesällä lenkkipolut täyttyvät kävelijöistä ja juoksijoista. Harrastuksen aloituksen kynnys on erittäin matala ja alkuun pääsee helposti vaikka erilaisien juoksukoulujen avulla.

 

Juoksijan tärkein varuste on ehdottomasti hyvät kengät. Hyvillä kengillä estetään vammojen ja kiputilojen synty sekä korjataan jalan virheasentoja. Kenkäostoksilla kannattaa ehdottomasti luottaa osaavaan myyjään, sillä valikoimaa on niin paljon että oikean kengän valinta ilman osaavaa apua tuntuu lähes mahdottomalta. Me käväisimme Valon Intersportissa Jari Peltosen juttusilla ja kysyimme miten hyvä juoksukenkä tulisi valita.

 

kenkaseina-muokattu

”Kengän valinta aloitetaan kartoittamalla ihmisen tarve. Mihin käyttötarkoitukseen kenkä hankitaan (juoksuun, hölkkään vai kävelyyn), lisäksi selvitetään, minkälaisella alustalla asiakas juoksee. Kaupungissa juostessa paras valinta on normaalit juoksukengät. Huomiota kannattaa kiinnittää erityisesti iskunvaimennukseen alustan ollessa kova. Jos maastona on vaihtelevasti asfalttia tai metsää, kannattaa valita vaihteleville alustoille tarkoitetut kengät, ne tarjoavat pitoa ja suojaa, sekä sietävät hyvin kosteutta ja likaa. Alustan ollessa selkeästi maastoa kannattaa valita maastokengät. Maastokengät ovat tehty epätasaisille ja irtonaisille alustoille, lisäksi ne ovat tukevat, suojaavat, kestävät ja pitävät. Kengän ominaisuudet pääsevät parhaiten esille etenkin epätasaisessa maastossa ja lumella.” Jari kertoo.  ”Myös ihmisen tavoite käydään läpi: onko kengällä tarkoitus juosta maratooni vai satunnaisia lenkkejä silloin tällöin” Jari jatkaa.

 

Lisäksi kengän valintaan vaikuttaa onko kyseessä aloittelija vai kokenut juoksija. Aloittelijan on hyvä valita kestävät ja hyvän iskunvaimennuksen tarjoavat kengät. Tällaisella kengällä harjoittelun aloitus on mahdollisimman turvallinen. Jos kyseessä taas on kokenut juoksija, kannattaa harkita kevyempiä kenkiä, joilla on parempi harjoitella nopeutta ja tempoa. Kannattaa toki muistaa että kevyempi kenkä tukee jalkaa vähemmän ja myös kuluu nopeammin.

 

Lähdemme valitsemaan minulle kenkiä ja kartoitamme ensin tarpeeni: Juoksen n. 1-2 kertaa viikossa lenkkejä pituudeltaan 5-10km. Jossain vaiheessa mahdollisesti pidempikin matka voi olla edessä. Maasto on pääosin asfalttia ja hiekkatietä.

 

Tämän jälkeen apuun tulee Footbalancen jalka-analyysi. Laitteella nähdään peilien avulla onko jalan holvikaari normaali, laskeutunut vai korkea. Holvikaari toimii jalan iskunvaimentimena ja sen ollessa liian korkea tai matala tarvitaan kenkään vaimennusta. Laitteella kuvataan myös nilkan ja ennen kaikkea akillesjänteen asento sekä neutraaliasennossa, että kuormituksessa. Tällä menetelmällä saadaan selville mahdolliset ylipronaatiot tai alipronaatiot eli supinaatiot, toisin sanoen kääntyykö nilkka kuormituksessa sisään tai ulospäin neutraaliasennosta. Jos nilkasta löytyy ylipronaatiota tai supinaatiota, kannattaa silloin hankkia tuettu kenkä tai tukipohjallinen. Tuettu kenkä on myös kiertojäykempi kuin neutraalikenkä jolloin nilkka ei pääse ”pettämään” ulko- tai sisäsyrjälle.

 

Teemme myös minulle footbalance analyysin. Holvikaari on hieman madaltunut ja kuormituksessa tulee aavistus pronaatiota eli nilkat kääntyvät hieman sisäänpäin. Päädymme tämän perusteella valitsemaan neutraalin kengän ja tekemään siihen tukipohjallisen.

 

pohjallisten-teko-muokattu

 

Mikä ero on sitten tuetulla kengällä tai tukipohjallisella? ”Tuetussa kengässä tuki on aina samassa paikassa ja yhdessä kohdassa. Pohjallisella saadaan jokaisen jalan mukaan yksilöllinen ja jalan tarvetta vastaava tuki.” Jari opastaa.

 

pohjalliset-muokattu

 

”Kengän valinnassa on tärkeää myös oikea koko. Kengän kärkeen olisi jäätävä n. 0,5-1,5cm tyhjää riippuen missä vaiheessa päivää kenkä hankitaan eli ovatko jalat turvonneet vai lepotilassa. Yllättävän moni ihminen arvioi kengän koon väärin ja on ostamassa väärän kokoisia kenkiä.” Myös minä sorrun tähän. Ilmoitan kengän kookseni 38, mutta sovittaessa kenkä tuntuu pieneltä. Oikea koko juoksukengässä onkin 39.

 

Kuinka kauan yleensä juoksukengät kestävät ja kuinka usein kenkiä tulisi vaihtaa? ”Keskimäärin juoksukenkä kestää n. 800-1200km. Aktiivijuoksijan olisi hyvä vaihtaa kenkää n. 1 vuoden välein, sillä kenkä löystyy ja menettää kimmoisuuttaan. Toki kannattaa miettiä myös omia lenkkejä, jos ei lenkkeile kovin aktiivisesti kestää kenkä toki pidempääkin. ”

 

Opin myös että eri tavoin solmimalla kengännauhoja voidaan auttaa erilaisia ongelmia kuten esimerkiksi kantapään nousua kengästä. Lisäksi holvikaaren kipua voidaan lievittää nauhoitustekniikalla.

 

Kun kengät on valittu ja pohjalliset tehty, Jari muistuttaa vielä, ettei kannata liikaa innostua pohjallisten kanssa.  ”Pohjallisilla opetetaan lihaksille uusia liikeratoja, joten varsinkin alkuun jalat kipeytyvät helposti. Kannattaa siis aloittaa maltilla.” Pohjallisia voi myös Jarin mukaan käyttää kaikissa kengissä. Nyt juoksulenkkareihini hankkimat pohjalliset käyvät talvella niin hiihtomonoon kuin luistimeenkin.

 

lenkkarit-ja-pohjalliset-muokattu

 

Kelit ovat nyt mitä parhaimpia ja juoksuharrastuksen ehtii vielä hyvin aloittaakin. Kipaise lenkkarikaupoille ja hanki asiantuntijan avulla itsellesi kunnon kengät. Sen jälkeen lenkille lähtö tuntuu ainakin askeleen verran helpommalta. Yllä olevalla setillä minäkin kirmaan lenkkipoluille. 🙂