Hieronnalla eroon kivuista

Tätä tekstiä lukiessasi istut jonkinlaisen näyttöpäätteen edessä. Käytä hetki aikaa miettien millaisessa asennossa olet? Kuulostele hieman omaa kehoasi, tuntuuko jossain kireyttä? Onko hartiasi tai niskasi jumissa?

Suuri osa suomalaisista työikäisistä istuu päivät näyttöpäätteiden edessä. Monet tutkimukset viime vuosilta todistavat, että istuma-asento ei ole kehollemme optimaalisin työskentelyasento ja istumatyön haitoista on puhuttu mediassakin erittäin paljon. Tämä näkyy myös hierojien vastaanotolla.

Kauppakeskus Valon ylimmästä kerroksesta löytyy Rela-hierojien vastaanotto. Myymäläpäällikkönä vastaanotolla toimii Noora Kröger. Kävimme Nooran kanssa läpi hierontaan liittyviä asioita.

DSC_0679

”Niska- ja hartianseudun jumit ja kiputilat ovat yleisin syy miksi meille hakeudutaan. Päätetyöskentely on suurin näiden kipujen aiheuttaja. Päätä särkee, niskat ja hartiat ovat jumissa tai kädet puutuvat.

Päätetyöskentelyn johdosta hierojalle hakeudutaan ympäri vuoden. Noora kuitenkin mainitsee, että sesongit näkyvät myös hierojilla ”puutarhatyöt keväällä, haravointi syksyllä sekä marjojen poiminta, talvella taas lumityöt ovat sesonkiluontoisia syitä joiden takia hakeudutaan hierojalle. Selkä ja hartiat kipeytyvät ja jumiutuvat kun tällaiset sesonkityöt aloitetaan. ”

”Suurin osa asiakkaista hakeutuu hierojalle vasta kun ongelmat ilmenevät ja apua tarvitaan mahdollisimman pikaisesti. Jokaista hoidetaan yksilöllisesti ja hoitojen määrää on vaikea arvioida, sillä siihen vaikuttaa kuinka nopeasti hoito vaikuttaa yksilöön. Karkeana yleisohjeena voidaan kuitenkin pitää, että akuutissa vaiheessa hoitoja on viikoittain yhteensä 3-5 kertaa. Tämän jälkeen kun akuutit oireet helpottavat hierontoja voidaan jatkaa harvemmin esim. 1 kerran kuussa. Jos kipujen syynä on päätetyöskentely, oireet palaavat varmasti. Tästä syystä näiden asiakkaiden olisi hyvä käyttää hierojan palveluita säännöllisesti. ”Noora jatkaa.

Close up portrait of a young smiling man getting shoulder massage from masseuse

Käymme Nooran kanssa läpi kuinka hierojalle tullaan ja miten toimitaan: Ajan voi varata netistä tai soittamalla Rela-hierojien keskusvaraamoon. Valittavana on joko ammattilaishierojia, joita on Valon vastaanotolla 3 henkilöä tai opiskelijahieronta. Kun saavut hierojalle, hieroja haastattelee asiakkaan ja selvittää missä kipuja on ja mistä ne ovat mahdollisesti alkaneet. Näin hieroja pystyy luomaan jokaiselle asiakkaalle yksilöllisen suunnitelman, kuinka usein hieronnoissa olisi hyvä käydä ja voiko asiakas tehdä joitain kotiharjoitteita.  Noora tähdentää että aina kipukohta ei ole ongelman lähtökohta, vaan esimerkiksi rintalihasten kireys voi aiheuttaa käsien puutumista, tai reisien ja lonkankoukistajien kireys voi aiheuttaa alaselkäkipua. Hierojan tehtävänä on tunnistaa ongelman lähtökohta ja hoitaa sitä.

Kaikenlaisiin jumeihin liike on lääke. Liike lisää kipualueen verenkiertoa ja näin helpottaa jumia. Myös mieli ja keho ovat saumattomasti yhteydessä toisiinsa, kova työstressi voi aiheuttaa jumeja ja kiputiloja. Käynti hierojalla taas hoitaa sekä kehoa, että mieltä. ”Tunti pois laitteiden äärestä, oman kehon kanssa saa jo ihmeitä aikaan” Noora toteaa.

Massaging a young woman at the beauty salon. Portrait of a pretty young girl getting a massage at the day spa

Normaalien hierontojen lisäksi Rela-hierojilta on saatavilla myös niin sanottuja hemmotteluhoitoja eli kuumakivi hierontaa sekä intialaista päähierontaa. Ne ovat myös loistavia lahjavaihtoehtoja esimerkiksi syntymäpäivä tai joululahjoiksi. ”Suurin osa hemmotteluhoitojen asiakkaista on lahjakortti asiakkaita eli näitä ostetaan paljon lahjoiksi. Kuitenkaan hemmotteluhoito ei ole pelkkää hemmottelua vaan esimerkiksi intialaisella päähieronnalla voidaan auttaa purentaongelmissa” Noora kertoo.

Noora vinkkaa vielä lopuksi muutaman liikkeen joita on hyvä tehdä vaikka kesken työpäivän esimerkiksi matkalla kahvitauolle:

  • Rintarangan avaus – levitä kädet suoriksi sivuille ja vie niitä hitaasti taaksepäin niin pitkälle kuin mahdollista, niin että lapaluut lähenevät toisiaan ja rinta on mahdollisimman avoin.
  • Pyöritä käsiä eteen ja taaksepäin n. 10 kertaa/suunta. Voit myös tehdä tämän pyörittämällä vain hartioita.
  • Lonkankoukistajan venytys – astu toisella jalalla askel eteenpäin. Siirrä paino etummaiselle jalalla mutta pidä molemmat jalat maassa. Venytyksen pitäisi tuntua takimmaisen jalan lonkankoukistajassa.
  • Eteentaivutus / takareiden venytys – Aseta jalat n. hartian levyiseen haara-asentoon. Vie sormiasi kohti lattiaa. Venytyksen pitäisi tuntua takareisissä.
  • Niskan venytys – tuo toista korvaa kohti saman puolen olkapäätä. Toista molemmille puolille. Tuo lopuksi leukaa kohti rintaa. Venytyksen pitäisi tuntua niskassa.
  • Kyynärvarren venytys – Käännä kämmenesi kohti kattoa ja suorista käsi. Ota toisella kädellä sormista kiinni ja taivuta niitä alaspäin.

Rela-hierojat löydät Valon 3. kerroksesta suoraan liukuportaiden edestä. Käy varaamassa aikasi hierontaan jo tänään!

rela kuva3